Najaarscongres 2017
 

Precongresworkshops

Op woensdag 8 november kun je naar een van volgende vier workshops (klik op de titel voor meer info):

  • Using Couple Interventions to Treat Adult Psychopathology – Donald Baucom, zaal 116

    The treatment of adult psychological disorders such as depression and anxiety has typically focused on individual interventions, often employing cognitive-behavioral treatment (CBT) principles. We can build upon individual CBT interventions by recognizing that these disorders exist in a social context, and interpersonal relationships have the potential to significantly influence the course of the disorder and treatment.

    The current workshop will demonstrate how to treat adult individual disorders by integrating individual CBT principles with strategies from cognitive-behavioral couple therapy (CBCT) while working with a couple together in therapy. Participants will be taught three different approaches to treating psychopathology in a couple context and how these three approaches can be combined to provide optimal intervention.

    Using anxiety disorders and depression as examples, the workshop will include presentations, videotapes demonstrating these techniques, and opportunities for participants to practice these strategies. Clear principles for developing couple-based treatment plans will be presented, so that the therapist can develop couple-based interventions for numerous types of psychopathology, in addition to depression and anxiety.

    Deze workshop wordt in het Engels gegeven.

  • Introductie tot Attachment-Based Family Therapy: een evidence-based behandeling voor depressieve en suïcidale adolescenten – Guy Bosmans, zaal 115

    Tijdens Attachment-Based Family Therapy (ABFT) wordt tegelijkertijd met ouders en hun depressieve/suïcidale jongeren gewerkt met als doel de vertrouwensrelatie tussen beiden te herstellen. Met de jongere worden breuken in de vertrouwensrelatie geïdentificeerd, vervolgens wordt de jongere gestimuleerd om hun ervaringen tijdens die breuken te delen met hun ouders. Met de ouders wordt gezocht naar een manier om op de verhalen van hun kinderen op een sensitieve en ondersteunende manier te reageren.

    In een volgende stap wordt een soort exposuresessie georganiseerd, waarbij de jongere, die nieuwe afwijzing door de ouder anticipeert, toch durft om ervaringen van teleurstelling en gekwetst vertrouwen in de ouder te delen met de ouders. Als de ouders erin slagen om hierop op een nieuwe, meer ondersteunende manier te reageren, dan ontstaat er een corrigerende leerervaring.

    Onderzoek heeft aangetoond dat deze corrigerende leerervaring een grote invloed heeft op de depressie en suïcidaliteit van deze jongeren. Tijdens deze workshop zullen de verschillende stappen van ABFT worden uitgelegd en zullen we gesprekstechnieken oefenen om gehechtheidsthema’s te identificeren.

  • Learning to use the Assessment of Core CBT Skills (ACCS), a new measure of CBT competence, to assess and improve CBT skills – Freda MacManus, zaal 110

    The workshop will address the why, what and how of assessing CBT competence.

    First, in relation to the assessment of CBT competence in general: What is CBT competence? Why should we assess CBT competence? And how should we go about assessing CBT competence?

    Second, in relation to the Assessment of Core CBT Skills (ACCS), an observation-based scale which supervisors can use to deliver formative and summative feedback within supervision. What is the ACCS scale? Why was the ACCS developed? How can I use the ACCS as a tool to foster skill-development within supervision?

    The day will involve a mixture of presentations and active participation in discussions as well as the opportunity to practice using the ACCS scale. By the end of the workshop attendees should be familiar with and confident in using the ACCS scale and have an understanding of how the scale fits within best-practice guidelines for assessing competence in CBT.

    Deze workshop wordt in het Engels gegeven.

  • De kunst van het weglaten: CBT-E-behandeling voor eetstoornissen – Marije van Yperen & Elske van den Berg, zaal 111

    Cliënten met een eetstoornis lijden vaak ernstig aan de gevolgen van hun stoornis. Ze zijn door alle lichamelijke en psychische gevolgen van bijvoorbeeld ondergewicht en compensatiegedrag als laxeren en braken niet meer in staat normaal te functioneren op werk en studie, raken verstrikt in rituelen en zijn sociaal geïsoleerd. Hun hulpvraag richt zich dan ook meestal op het verminderen van de allesverslindende preoccupatie met en torenhoge angsten rondom eten. Zelden echter komt een cliënt met ondergewicht met de wens om hulp te krijgen bij gewichtstoename. Kortom: men wil beter worden maar niet aankomen. Het transdiagnostisch model voor de behandeling van eetstoornissen CBT-E (Cognitive Behavior Therapy - Enhanced for eating disorders, Fairburn 2008) is ontwikkeld voor boulimia nervosa en wordt inmiddels op alle vormen van eetstoornissen maar ook bij adolescenten toegepast.

    Bij CBT-E formuleert de therapeut samen met de cliënt een model op maat waarin de voornaamste in stand houdende factoren van de aanwezige eetstoornissymptomatologie worden aangepakt. Waarbij - behalve het verminderen van te veel belang hechten aan gewicht, lichaamsvormen en uiterlijk - ook bijvoorbeeld gewichtsherstel wordt nagestreefd. Vaak wil de cliënt uiteindelijk dan wel aankomen: maar niet verder dan BMI 18. Of stopt de cliënt net niet helemaal met braken zodat er nog een hoop werk aan de winkel blijft... maar welk werk precies?

    In deze workshop gaan wij in op de mogelijkheden en keuzes van interventies die het model van CBT-E-methodiek biedt en hoe deze met spaarzaamheid, vertrouwen en opgewekte vastberadenheid op de juiste wijze toe te passen.